Oznaczenia GTU: Różnice pomiędzy wersjami
(Nie pokazano 5 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 37: | Linia 37: | ||
| | ||
+ | | ||
=== Tworzenie faktury - wybór GTU === | === Tworzenie faktury - wybór GTU === | ||
Linia 62: | Linia 63: | ||
| | ||
+ | | ||
+ | | ||
=== GTU w pliku JPK_V7M / JPK_V7K === | === GTU w pliku JPK_V7M / JPK_V7K === | ||
Oznaczenia GTU są pobierane z karty towaru w momencie generowania pliku JPK. Oznacza to, że moża uzupełnić kody GTU w towarach przed eksportem JPK i zostaną one poprawnie użyte. | Oznaczenia GTU są pobierane z karty towaru w momencie generowania pliku JPK. Oznacza to, że moża uzupełnić kody GTU w towarach przed eksportem JPK i zostaną one poprawnie użyte. | ||
− | |||
− | |||
Eksport JPK jest możliwy w menu: '''''Finanse -> Eksporty''''': | Eksport JPK jest możliwy w menu: '''''Finanse -> Eksporty''''': | ||
[[File:Finanse - eksporty.png|frame|center|Finanse - eksporty]] | [[File:Finanse - eksporty.png|frame|center|Finanse - eksporty]] | ||
+ | |||
+ | '''<span style="color:#e74c3c;">Uwaga! Aby działały oznaczenia GTU, konieczny jest na fakturze wybór uprzednio utworzonego towaru/usługi z modułu TOWARY</span> '''(zobacz: '''[[Dodawanie_towaru/usługi|Dodawanie towaru/usługi]]''') | ||
| | ||
− | |||
== Oznaczenia rodzajów transakcji (procedura i ewidencja) == | == Oznaczenia rodzajów transakcji (procedura i ewidencja) == | ||
Linia 95: | Linia 97: | ||
| | ||
+ | | ||
=== Tworzenie faktury - wybór pozostałych adnotacji === | === Tworzenie faktury - wybór pozostałych adnotacji === | ||
Linia 101: | Linia 104: | ||
[[File:Faktura - mpp.png|frame|center|Faktura - wybór znacznika MPP (split-paymet)]] | [[File:Faktura - mpp.png|frame|center|Faktura - wybór znacznika MPP (split-paymet)]] | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | == Pytania i odpowiedzi == | ||
+ | |||
+ | ==== Czy bez oznaczenia kodów GTU oraz procedury i ewidencji wystawiane faktury nadal będą poprawne? ==== | ||
+ | |||
+ | Tak. Jeżeli generują Państwo pliki JPK w innym programie, albo księgowość oznacza w swoim programie faktury wg ustalonych wcześniej kryteriów, nie ma potrzeby dodatkowego oznaczania ich w CRM. Kody nie są wymagane na wydruku PDF faktury. | ||
+ | |||
+ | Warto jednak stosować pełne oznaczanie faktur wystawianych w CRM, gdyby w przyszłości zaszła konieczność eksportu danych. | ||
+ | |||
+ | ==== Dotychczas pozycje na fakturze wpisywałem ręcznie, bez wybierania towaru z listy. Jak oznaczać GTU? ==== | ||
+ | |||
+ | W tym przypadku najprościej jest wprowadzić tyle wpisów do bazy towarów, ile kodów GTU będzie używanych, i wybierać je na fakturze tylko do celów poprawnego zapisu GTU. | ||
+ | |||
+ | <u>Krok po kroku:</u> | ||
+ | |||
+ | *tworzymy nowy towar. Wpisujemy ręczne w polu kod "GTU_06" oraz własna dowolną nazwę. W sekcji "oznaczenie GTU" wybieramy właściwy kod.<br/> [[File:Towar gtu.png|frame|center|Nowy towar na potrzeby oznaczenia GTU]] | ||
+ | *tworzymy nową fakturę. W pozycji wybieramy wcześniej utworzony towar:<br/> [[File:Faktura - wybierz towar.png|frame|center|Faktura - wybierz towar]]<br/> po wybraniu towaru będzie on widoczny jako link. Treść pozycji wpisujemy dowolną:<br/> [[File:Faktura gtu.png|frame|center|Faktura - wpisanie nazwy pozycji po wybraniu towaru GTU]] | ||
+ | *dalsze kroki wystawienia faktury bez zmian. Aby kod GTU pojawił się na wydruku PDF faktury, należy włączyć pokazywanie kolumny "kod" albo pokazywanie "oznaczenia GTU" (opisane na tej stronie powyżej). | ||
+ | |||
+ | | ||
+ | |||
+ | = Zobacz też = | ||
+ | |||
+ | *[[Aktualizacje_2020|Aktualizacje 2020]] | ||
| |
Aktualna wersja na dzień 18:44, 29 wrz 2020
poprzedni: Poprzedni (Drukowanie listy faktur) | menu: Faktury → FAKTURY PRZYCHODOWE | następny: Następny (Wysyłanie przypomnień o nieopłaconych fakturach) |
Od 1.10.2020 roku pojawił się nowy obowiązek raportowania do urzędu skarbowego w ramach JPK faktur sprzedaży według kodów GTU oraz rodzajów transakcji.
Dotychczasowy format JPK_VAT zostanie zastąpiony nowymi JPK_V7M (dla firm rozliczających się miesięcznie) oraz JPK_V7K (dla firm rozliczających się kwartalnie). Poza do tej pory przechowywanymi informacjami, nowe pliki JPK_VAT będą zawierać m.in. grupowanie towarów i usług (GTU 1-13). Oznaczenia są wymagane tylko gdy prowadzą Państwo sprzedaż objętą tymi kodami.
Niniejszy przewodnik pokazuje jak w CRM Vision należy zapisać oznaczenia kodów, aby poprawnie wystawić faktury i wyeksportować plik JPK.
Spis treści
Oznaczenia (grupy towarowe) GTU
Kody GTU należy uzupełnić w bazie towarów/usług (gdy sprzedaż dotyczy grup towarów/usług objętych tymi kodami).
Szczegółowe informacje oraz lista kodów:
Zapisanie oznaczeń GTU dla towarów i usług
- na ekranie towaru/usługi:
- hurtowo - poprzez akcję dla zaznaczonych towarów/usług:
- hurtowo - poprzez import/eksport z Excela. Używając trybu nadpisywania tylko uzupełnionych pól, można szybko zaktualizować całą bazę towarów/usług.
Tworzenie faktury - wybór GTU
Oznaczenie GTU do faktury zostaje automatycznie pobrane z towarów/usług - nie ma osobnego pola GTU na fakturze.
Dlatego przy sprzedaży wymagającej oznaczenia GTU, należy wybrać odpowiedni towar z listy.
Wystawienie faktury - wydruk oznaczenia GTU na PDF
Domyślnie, oznaczenie GTU nie jest pokazywane na wydruku (obowiązkowe jest tylko w JPK). Można je jednak włączyć, aby np. ułatwić ksiegowanie dokumentów.
Opcja znajduje się w menu: Finanse -> Konfiguracja -> Faktury -> Towary i usługi na fakturze -> Uwzględnij w pozycji kod GTU: tak
Po wystawieniu faktury z towarem/usługą z GTU, wydruk będzie zawierał oznaczenie w kolumnie nazwy. Na jednej fakturze może sie znaleźć wiele kodów GTU.
GTU w pliku JPK_V7M / JPK_V7K
Oznaczenia GTU są pobierane z karty towaru w momencie generowania pliku JPK. Oznacza to, że moża uzupełnić kody GTU w towarach przed eksportem JPK i zostaną one poprawnie użyte.
Eksport JPK jest możliwy w menu: Finanse -> Eksporty:
Uwaga! Aby działały oznaczenia GTU, konieczny jest na fakturze wybór uprzednio utworzonego towaru/usługi z modułu TOWARY (zobacz: Dodawanie towaru/usługi)
Oznaczenia rodzajów transakcji (procedura i ewidencja)
Tworzenie faktury - wybór kodu procedury / ewidencji
Odpowiednie pola znajdują się poniżej sekcji z pozycjami faktury:
Przykład 1. Oznaczenie WDT - w polu ewidencja
Przykład 2. Oznaczenie WNT - w polu procedura
Tworzenie faktury - wybór pozostałych adnotacji
Dodatkowe pole znajduje się w sekcji "Dokument" - pozwala wybrać znacznik np. "MPP - mechanizm podzielonej płatności"
Pytania i odpowiedzi
Czy bez oznaczenia kodów GTU oraz procedury i ewidencji wystawiane faktury nadal będą poprawne?
Tak. Jeżeli generują Państwo pliki JPK w innym programie, albo księgowość oznacza w swoim programie faktury wg ustalonych wcześniej kryteriów, nie ma potrzeby dodatkowego oznaczania ich w CRM. Kody nie są wymagane na wydruku PDF faktury.
Warto jednak stosować pełne oznaczanie faktur wystawianych w CRM, gdyby w przyszłości zaszła konieczność eksportu danych.
Dotychczas pozycje na fakturze wpisywałem ręcznie, bez wybierania towaru z listy. Jak oznaczać GTU?
W tym przypadku najprościej jest wprowadzić tyle wpisów do bazy towarów, ile kodów GTU będzie używanych, i wybierać je na fakturze tylko do celów poprawnego zapisu GTU.
Krok po kroku:
- tworzymy nowy towar. Wpisujemy ręczne w polu kod "GTU_06" oraz własna dowolną nazwę. W sekcji "oznaczenie GTU" wybieramy właściwy kod.
- tworzymy nową fakturę. W pozycji wybieramy wcześniej utworzony towar:
po wybraniu towaru będzie on widoczny jako link. Treść pozycji wpisujemy dowolną:
- dalsze kroki wystawienia faktury bez zmian. Aby kod GTU pojawił się na wydruku PDF faktury, należy włączyć pokazywanie kolumny "kod" albo pokazywanie "oznaczenia GTU" (opisane na tej stronie powyżej).
Zobacz też
poprzedni: Poprzedni (Drukowanie listy faktur) | menu: Faktury → FAKTURY PRZYCHODOWE | następny: Następny (Wysyłanie przypomnień o nieopłaconych fakturach) |